Olen jo toista vuotta mielessäni suunnitellut uutta ajoporttia. Valmista ja hirveän kallista porttia en halua ostaa, kun mittatilaushommiahan nuo aina olisivat. Valmisportti on myös todennäköisesti huomattavasti raskaampi, joten perustuskin pitäisi melkein kaivinkoneella tehdä :) Uusi ajoportti tulee pihatien puolelle, xxm nykyisestä portista pihallepäin. Näin saamme roskiksen aidan ulkopuolelle sekä myös mahdollisuuden jättää auto tai kaksi portin ulkopuolelle. Kyllä meidän pihaan autoja kuitenkin mahtuisi ja saa ajaa, mutta kaikki nämä toimet tähtäävät kuitenkin koiran/koirien helppoon ja turvalliseen pihalla olemiseen :) Kyllä tuo meitä ihmisiäkin kovasti tulee auttamaan.

Kun jotain tällaista teen, haluan tehdä sen aina mahdollisimman hyvin, jottei sitä tarvitse ensimmäisen talven jälkeen korjata. Ensin ajattelin kaivaa 100x100 kokoiset tolpat reiluun metriin maahan ja vetää niiden väliin samanlaisen puun poikittain tien ali. Kauhea kaivaminen siinä olisi ollut! Savikerros alkaa jossain 80cm paikkeilla. Routaraja taitaa Turussa olla reilussa metrissä. Ehdin jo kaivaa tolppakuopat testiksi kun ystävämme A sai päähänsä ruuvipaalut. Olin kovin innoissani näistä ja laitoinkin kaksi 1,65m korkeaa paalua tilaukseen tolppakenkineen. En ollut kuullutkaan tällaisista hienoista perustusvälineistä! Hintaa näille tuli toimituskuluineen 162e. Ei kuitenkaan ihan paljoa enemmän, mitä taas aiemmin ajateltu tapa olisi kustantanut.

Väänsin eilen ensimmäisen tolpan testiksi maahan. 1,65m tolppa meni todella vaivattomasti maahan rautakangella vääntäen! Tällainen tolppa toimii siis täydellisesti maahan, joka on savea metrin jälkeen. Vähänkin isompi kivi esimerkiksi pysäyttää tolpan ilmeisesti aika helpostikin. Sain tolpan jopa aivan suoraan maahan, vaikka vääntö olikin aika kaukaa.
Itse portin rakenne on vielä täysin suunnittelematta, vinkkejä otetaan vastaan! Verkkoportti se siis tulee olemaan. 40cm valurautasaranat olen jo ostanut ja maasalvan. Vielä puuttuu siis runkomateriaali, verkko, salpa ja tuulihaat.
-Petteri
minkkiverkko.napakka ja tiheäsilmäinen.
VastaaPoistaTämähän olikin hyvä vinkki! Ensin ajattelin meinaan käyttää samaa verkko mitä aidassakin on, mutta tämä ehdottamasi on kyllä varmasti helpompi käyttää. Kiitos! :)
PoistaLöysin tänään blogiinne ja mielenkiinnolla jään seuraamaan. Itsekin asun 50 luvun rintsikkaa, rempaten, kuinkas muutenkaan :) Meillä myös pikku-koira apuna :)
VastaaPoistaTervetuloa :) Täältä tosiaan löytyy remppajuttua, sisustamista, koirajuttuja ja kaikkea siltä väliltä.
PoistaMe teimme juuri tuon virheen,että aitasimme koko pihan.Joten kesällä,kun ovi auki kokoajan ja koira vapaasti pihalla,lukemattomia kertoja päivässä,komennan koiran sisään,avaan portit,auto ajaa pihaan,suljen portit ja päästän koirana takaisin pihalle.Rasittavaa.-sanna-
VastaaPoistaNo niin, sieltä löytyi "kohtalotoveri", joka ymmärtää varmasti mistä tässä muutoksessa on kyse :) Meillä tuo kuvio menee vain niin, että koira otettiin remmin päähän siksi aikaa kun toinen tai joku vieras tulee pihaan. Sama show toisinpäin tietenkin.
PoistaEn ensi syönniltä uskalla olla samaa mieltä tuon ihmisen/asukkaan elämän auttamiseen. Eiköhän sitä porttia pidä aukoa tai sulkea keskimäärin yhtä monta kertaa kuinka usein siitä kuljetaan ,olkoonkin paikka ajotiellä hieman sisemmällä.Iltapäivällä kotiin tullessa postilaatikon tarkistus voisi vähentää portin käyttöä,mutta silloin kun olet postilaatikolla,niin vaimo vie kauppakasseja kotiin ja sinä postia tuodessa taas taistelet porttien kanssa.
VastaaPoistaNuo sähköiset vaihtoehdot ovat kalliita,ja eivät kai linjassa rintamamiestalon kanssa.Olen kyllä ymmärtänyt, että saranoilla voisi tuota tuskaa helpottaa. Olen aikoinaan jopa ollut tekemässä/kopioimassa saranoita, jotka sulkevat portin itsestään kun sen avaa.Toimintavarmuudesta ei tietoa. Ajatuksena saluunan ovet,mutta mekanismi toinen.Vanhat palo-ovet ovat lähempänä.
Aitaahan tulee ainakin 10m lisää,ja erillisellä kulkuportilla lisää harmeja???
Näin on, yhtä monta kertaa avataan jatkossakin! Mutta nyt ei tarvitse avata kuin toinen lehti ja pihalle voi ikäänkuin puikahtaa :) Kun nyt joutuu avaamaan molemmat portit ja siirtämään auton ja taas laittamaan kiinni. Pihatieltä on tässä kohtaa pidemmän aikaa vapaa kulku autotielle = koira on pakko ottaa kiinni.
PoistaPosti muuten lähestyi jo alkukesästä kirjeellä, että laatikkomme sijainti on kymmenien vuosien jälkeen muuttunut jakajalle vaaralliseksi ja pitäisi siirtää.
Sähköinen vaihtoehto on haaveissa ja se ei tässä tapauksessa tarvitsisi edes isoa moottoria kun portti ei paljoa paina. Nämä on vain hiton kalliita, varsinkin jos/kun se pitäisi tietysti olla kaukosäätöinen. Joskus sitten sellainen varmasti löytyy, eikä se varmastikaan ole tällä tontilla :) Tuollainen itsesulkeutuva sarana olisi kiva ja sellaisen teoriassa voisi saada tuohon toimimaankin, mutta käytännössä varmasti vähän hankala toteuttaa kun on maasalpaa ja sellaista :)
Aitaa pitää tehdä tosiaan hieman lisää, kierrämme vanhat katajat, jotka jäävät aidan ulkopuolelle siis. Ovat niin paljon pihatiellä, ettei siihen aitaa oikein nätisti tehdä. Tähän on tallessa verkkoa, mutta taitaa joutua tilaamaan rullan lisää. Ajattelin myös uusi tuon toisen suoran pätkän kokonaan, joka sai vähän kyytiä kun kaivuri työskenteli siellä.
Vanha porttihan ei tässä uudessa suunnitelmassa enää tule käyttöön, joten porttimäärä pysyy samana, se vain hieman siirtyy ja korottuu.
Mahdoton tehtävä. Kotiin ei voi ikään kuin puikahtaa,etenkin jos rva on kotona.Maasalpa oli tuttu sana kouluajoilta,mutta pitihän se tarkistaa mistä on kyse.
VastaaPoistaOlenkin jouten ollessani katsellut, kun tuon tien varressa olevia itellalaatikoita on siirrelty tien varteen."irmeli itella " tekee kyllä tienhoitajalle/asukkaalle karhunpalveluksen.Talvea ja lumiaurauksia odotellessa. Voisin melkein lyödä vetoa,että puolet laatikoista kääntyy aurattavasta lumesta ja "irmeli"pyytää/vaatii tilanteen korjaamista.Samoin käy tuon tienhoitajan jättämästä lumivallista.Lain koura on pitkä, mutta "irmelin"ei.
Kaikista huvittavinta oli, että "Irmeli" meinasi kirjeessään, että viikon kuluessa kirjeen saapumisesta olisi laatikko siirretty jo toiseen paikkaan.. Tuota talvea itsekin odotan mielenkiinnolla. Eivät saa suojatien merkkiäkään ammattilaiset pysymään suorassa pitkiä aikoja siinä ojanpielessä. Kyllä varmasti muutaman kerran saa laatikkoa kaivaa ojasta, tai sitten laitan sen sen verran sivuun, ettei se ole mahdollista jäädä alle. Lopputulos on kylläkin aivan sama, jakaja ei voi jakaa postia nousematta autosta, mikä tässä varmaan se päällimmäinen ajatus kuitenkin lopulta on.
PoistaMinulla ei irmelistä ja irmelin vaatimuksista ole mitään tietoa,mutta täyttäisikö se irmelin vaatimukset jos tämä itellan jakeluastia olisi sen JO
Poista"vanhan" portin päässä auki ullessaan?
Vähän epäilen. Nimittäin kyllä tuo ajatus haiskahtaa enemmänkin tehostamiselta ja siltä, ettei jakajan tarvitse takapuoltaan autosta nostaa jakaakseen postin. Turvallisuus oli siinä vain paremman kuuloinen. En tosiaan ymmärrä heidän logiikkaa, miksei sitä autoa voi nyt jättää "ison" tien reunalle ja jakaa nykyiseen laatikkoon, pitääkö se auto ajaa sinne pihatielle ensin? :) Tässä uudessa mallissahan jakeluauto olisi samalla tavalla "ison" tien laidassa parkissa.
Poista